torsdag 21 november 2013

Ingen Fantasi, "S/T"

/ ARTIST: Ingen Fantasi / TITEL: "s/t" / GENRÉ: Oi! / ETIKETT: DIY / FORMAT: CD /

Jag har hört oi! på danska förr och gillat det, men aldrig en hel demo-CD och jag kan bara säga, efter att ha lyssnat på den här lilla fina plattan, att jag gillar det ännu mer.

Danska är svårt för svenskar, även för skåningar som undertecknad och det gör det inte lättare när sångaren brölar på som Hodges i 4-Skins, så efter att ha kollat låttitlarna och lyssnat hjälpligt på texten, kan man konkludera att bandet gillar öl, eller i alla fall att sjunga om öl, för alkoholen går igenom som tema på många titlar.

Men efter att ha kollat upp texterna på bandets hemsida fattar man att bandet har nåt mer att säga än att öl är gott. Det är vad Jimmy Pursey kallade "a laugh and a say", det finns sånger om relationer, såväl som politiker och pengautlånare. Det hela framställs på ett lätt sätt, men är schyst på alla sätt och vis. Till och med sången om hundbajs är cool på sitt sätt.

Musikaliskt är det ganska generisk oi!, med bröl i stället för sång och ganska enkla melodikonstruktioner men, som sagt, det funkar. Det är nånstans mellan tidiga 4-Skins och The Epileptics, rent musikaliskt, alltså.

Bandet har gjort fler inspelningar och jag hoppas höra fler av dem i framtiden, för det här är nåt av det jag väntat på, skandinavisk oi! på skandinaviskt språk, skulle gärna höra mer norsk oi! på norska med. Sant, Ingen Fantasi kanske inte ligger på lika nivå som Sveriges flaggskepp, Agent Bulldogg, men om de ges tid att utvecklas och inte går under av kopparslagare ("tömmermand" på danska, nej, jag kan inte skriva ett danskt "ö" på min dator), så kan de bli hur bra som helst.

En schyst platta får ett schyst betyg, 78,9% i grad av tillfredsställelse, närmare bestämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar